Jak znaleźć dobrego administratora: zarządcę nieruchomości?
Zarządca nieruchomości musi posiadać określone przepisami uprawnienia oraz licencję pozwalającą na wykonywanie zawodu. Ponadto, musi być osobą sumienną i odpowiedzialną, która wykona powierzone jej obowiązki i zadba o całą nieruchomość.
Licencjonowany administrator nieruchomości musi posiadać wyższe wykształcenie, kierunkowe studia podyplomowe uprawniające go do wykonywania zawodu oraz ubezpieczenie cywilne. Właściciel nieruchomości lub wspólnota mogą zatrudnić zarządcę – wolnego strzelca lub zdecydować się na usługi agencji.
Czym jest wiedza interdyscyplinarna?
Jedną z najczęściej wymaganych cech dobrego zarządcy nieruchomości jest interdyscyplinarna wiedza, czyli znajomość wielu zagadnień z różnych dziedzin. Jest to konieczne, bowiem obowiązki administratora są bardzo różne. Należy do niego – mówiąc w największym skrócie – dbanie o bezpieczeństwo mieszkańców budynku, a także przechodniów. Zawarta jest tutaj troska zarówno o stan konstrukcji, by budynek nie zawalił się na głowy mieszkańców, ale także dbanie o strącanie sopli i odśnieżanie chodników zimą. Oczywiście zarządca nie musi wykonywać tej pracy sam – może zatrudnić do tego podwykonawcę. Kolejnym zadaniem administratora jest środowisko – dom musi być ekologiczny, a np. kotły gazowe nie mogą wytwarzać za dużo dwutlenku węgla. Po trzecie, zatrudniony administrator musi podejmować prace porządkowe, by powierzony mu budynek odpowiednio się prezentował.
Widać więc, że potrzebuje odpowiedniej wiedzy i praktyki, by móc szybko i bezbłędnie ocenić, czy budynek potrzebuje remontu natychmiast czy można poczekać z nim jeszcze kilka miesięcy. Musi mieć także umiejętności księgowego, by na bieżąco kontrolować wydatki (np. na prace porządkowe) oraz umieć planować kosztorys przyszłych prac oraz porównywać oferty różnych podwykonawców. Ponieważ to on będzie reprezentować wspólnotę przed różnymi instytucjami, przyda mu się także wiedza prawnicza.
Do tego dochodzą jeszcze umiejętności miękkie – takie jak otwartość i umiejętność rozwiązywania problemów, szczególnie jeżeli zarządca budynku opiekuje się nie pojedynczym domem, ale całą wspólnotą. To często na niego spadnie rozwiązywanie konfliktów między mieszkańcami oraz namawianie ich do podjęcia koniecznych napraw i prac.
Administrator budynku powinien ciągle też rozwijać swoje umiejętności zawodowe – jest to wymóg prawny wykonywania pracy. Dzięki temu jest on na bieżąco ze wszystkimi zmianami w przepisach, co pozwala mu planować inwestycje na miesiące w przód.
Jak znaleźć dobrego zarządcę lub agencję
Zazwyczaj jeden zarządca opiekuje się kilkoma budynkami. Stanowią one jego portfolio, warto więc przed zatrudnieniem danej osoby lub agencji odwiedzić kilka budynków. Ich stan powie wiele na temat pracy administratora. Dobrze odwiedzić kilka budynków, ponieważ czasem nastawienie mieszkańców (którzy mają ostateczny głos w zatwierdzaniu remontów i innych prac) nie pozwala nawet najlepszemu zarządcy na wypełnianie swoich zadań.
Oczywiście można także przeprowadzić standardową rozmowę kwalifikacyjną. Zwróćmy podczas niej uwagę, czy kandydat jest otwarty, ale z drugiej strony, czy nie próbuje nas przegadać unikając w rzeczywistości odpowiedzi na najważniejsze pytania.
Obecnie w dużych miastach, a coraz częściej także w mniejszych miejscowości, powstają agencje, które zatrudniają licencjonowanych zarządców. Dzięki temu każdy z nich może specjalizować się w nieco innej dziedzinie – inny być ekspertem budownictwa, inny zajmować się księgowością, a my nie musimy zatrudniać osoby „dobrej we wszystkim”. Agencja to często także gwarancja, że nawet jeżeli administrator odpowiedzialny za naszą nieruchomość postanowi się przebranżowić, to nie musimy tracić czasu na szukanie kolejnej osoby, ponieważ jego obowiązki po prostu zostaną płynnie przekazane następnej osobie.
Zaloguj się
Załóż konto
Przypomnij hasło
Na podany adres e-mail zostanie wysłana instrukcja zmiany hasła