X

Korzystając z portalu wbudowie.pl bez zmiany ustawień przeglądarki, zgadzasz się na użycie plików cookies i podobnych technologii w celach: świadczenia usług, analiz, statystyk, reklamy. Przeglądając serwis bez zmiany ustawień wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Prywatności i Cookies. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

wbudowie.plArtykuły

Miejsce na samochód - garaż czy wiata

Autor:wbudowie.pl

Najbardziej komfortowym rozwiązaniem jest budowa garażu w obrębie budynku, z wejściem z garażu bezpośrednio do wnętrza domu. Pozwala to na uniknięcie przechodzenia przez otwartą przestrzeń przy domu, gdy pada deszcz lub śnieg. Do wnętrza dostaniemy się szybko i sprawnie, nie moknąc.

wiata

Samochód stojący w garażu nigdy nie będzie wychłodzony, nie będzie potrzeby odśnieżania, ani odmrażania szyb. Będzie też mniej narażony na zniszczenia spowodowane korozją. Nie bez znaczenia jest to, że schowany w garażu rzadziej może być przedmiotem kradzieży.

Garaż może być jedno lub dwustanowiskowy. Miłośnicy  samodzielnego wykonywania drobnych prac przy konserwacji, czy naprawach samochodu budują w garażu  kanał. Można w garażu zorganizować mały warsztat, przechowywać narzędzia, sprzęty ogrodowe, opony zimowe, opał. Garaż pełni przy nowych domach wiele funkcji, parkowanie samochodów i rowerów to nie wszystko. Budynek garażu, nawet nie ogrzewany, zagwarantuje wyższą temperaturę niż ta na zewnątrz, umożliwi to wykonywanie prac przy samochodzie w lepszych warunkach.

Budowa garażu o powierzchni do 35m2 (liczoną po ścianach zewnętrznych),  wymaga zgłoszenia do administracji budowlanej, a większego, lub z dodatkową drugą kondygnacją, uzyskania pozwolenia na budowę.

Jednak budowa metra kwadratowego garażu, kosztuje tyle samo co budowa metra kwadratowego domu. Jeżeli musimy maksymalnie ograniczyć koszty budowy domu, możemy budowę garażu zaplanować w późniejszym terminie, a do tego czasu stawiać samochód pod wiatą.

Wiata może być obiektem tymczasowym, a może też później służyć jako drewutnia, gdzie będziemy składować drewno do kominka, albo jako altana pod której dachem będziemy odpoczywać chroniąc się przed słońcem.

 Możemy także wybrać wiatę, jako stałe schronienie dla naszego samochodu, stawiając ją bezpośrednio przy ścianie naszego domu. W zasadzie, samochody są przystosowane do przebywania na zewnątrz. Jeżeli nie przeszkadza nam wsiadanie do wychłodzonego wnętrza samochodu, można zadowolić się wiatą.

Budowa wiaty jest prosta. Wiata nie wymaga dużych fundamentów, podłogi, wystarczy lekka podbudowa gruntu i wyłożenie pasów jezdnych pod koła samochodu kostką brukową. Lekka konstrukcja, pozbawiona ścian i brak bramy garażowej, która jest sporym wydatkiem, pozwoli nam zaoszczędzić. Drewno na konstrukcję i materiał na pokrycie dachu wiaty, to nie taki duży wydatek.

Wiatę garażową, jeżeli ma do 50 metrów kwadratowych powierzchni i jest zlokalizowana na działce z budynkiem mieszkalnym lub na działce przeznaczonej na cele mieszkaniowe zbudujemy bez pozwolenia na budowę, a nawet bez konieczności zgłoszenia budowy. Możemy zbudować dwie takie wiaty, na każdy 1000 m2 działki. Należy zwrócić jednak uwagę na to, że wiata staje się zadaszonym miejscem postojowym i o ile w decyzji o warunkach zabudowy lub miejscowym planie zagospodarowania nie wskazano inaczej, miejsce postojowe, musi być oddalone od okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi o 7 metrów, a o 2 metry od granicy z sąsiednią działką budowlaną.

 autor: Maja Przyczyna

Udostepnij:

Przed budową

Budowa

Instalacje

Wnętrza

Ogród i otoczenie

Maszyny i narzędzia

Obsługa budynków

Prawo i finanse

Logistyka

Szukasz inspiracji, porad lub ciekawostek ze świata budowlanego?

Zapisz sie do newslettera i bądź na bieżąco!