X

Korzystając z portalu wbudowie.pl bez zmiany ustawień przeglądarki, zgadzasz się na użycie plików cookies i podobnych technologii w celach: świadczenia usług, analiz, statystyk, reklamy. Przeglądając serwis bez zmiany ustawień wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Prywatności i Cookies. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

wbudowie.plArtykuły

Egzekucja z nieruchomości - jak przebiega procedura

Autor:wbudowie.pl

Egzekucja z nieruchomości jest jednym ze sposobów na odzyskanie swoich należności od dłużnika. Najczęściej dochodzi do niej, gdy długi są bardzo duże, a dochody dłużnika nie pozwalają na ich regularną spłatę. Do egzekucji z nieruchomości może dojść już po niepłaceniu kilku rat kredytów hipotecznych, a także przy zaciągniętych innych zobowiązaniach. Egzekucja z nieruchomości jest bardzo skuteczna, chociaż czasem się zdarza, że nie ma chętnych na zakup nieruchomości należącej do dłużnika. Trzeba jednak pamiętać o tym, że może trwać długo i przy dużej ilości wierzycieli obowiązuje kolejność spłaty. Jak dokładnie wygląda procedura egzekucji z nieruchomości i co jeszcze warto o niej wiedzieć?

dluznik

Jakie przepisy regulują procedurę przeprowadzania egzekucji z nieruchomości dłużnika?

Przepisy dotyczące egzekucji z nieruchomości uregulowane zostały w Kodeksie postępowania cywilnego oraz ustawie z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W zależności od rodzaju długów stosowane są odrębne przepisy. I tak zazwyczaj do ściągania długów prywatnych z reguły wykorzystywana jest egzekucja komornicza, zaś w przypadku długów związanych z niepłaceniem podatków czy grzywien oraz innych zobowiązań wobec państwa i administracji stosowana jest egzekucja administracyjna. Warto przy tym pamiętać, że egzekucja z nieruchomości może dotyczyć prawa własności do domu jednorodzinnego, ale także spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego. Egzekucja może być też przeprowadzona z nieruchomości wspólnej. W takiej sytuacji będzie konieczne uzyskanie klauzuli wykonalności postanowienia egzekucyjnego również wobec małżonka dłużnika.

Jak wygląda procedura egzekucji z nieruchomości?

Egzekucja z nieruchomościdzieli się na kilka podstawowych etapów, które pozwalają na wykonanie całej procedury i odzyskanie wierzytelności:

- zajęcie komornicze – na wniosek wierzyciela komornik dokonuje zajęcia wskazanej nieruchomości należącej do dłużnika. W ramach zajęcie nieruchomości pisemnie wzywa się dłużnika do uregulowania długu w terminie dwóch tygodni od otrzymania wezwania pod rygorem przystąpienia do opisu i oszacowania nieruchomości. Dodatkowo na tym etapie komornik jest zobowiązany do przesłania do odpowiedniego Wydziału Ksiąg Wieczystych wniosku o wpisanie w księdze prowadzonej dla nieruchomości informacji o rozpoczęciu egzekucji. Zajęcie nieruchomości następuje w dniu, w którym dłużnik otrzymał wezwanie lub w momencie wpisania w księdze wieczystej informacji o egzekucji. Określenie tej daty jest ważne dla liczenia późniejszych terminów związanych z dalszymi czynnościami komorniczymi;

- opis i oszacowanie nieruchomości – jeżeli dłużnik nie dokona spłaty zadłużenia, dochodzi do oszacowania wartości nieruchomości. Tej czynności dokonuje biegły sądowy – rzeczoznawca, który ma odpowiednie uprawnienia. O terminie oszacowania nieruchomości muszą być poinformowani wszyscy znani komornikowi uczestnicy postępowania, oprócz tego poprzez obwieszczenie publiczne – w budynku sądu i władz miast wzywani są uczestnicy, o których komornik nie wie, a które mogą rościć prawa do nieruchomości. Takie osoby powinny zgłosić się do komornika przed ukończeniem opisu. Z czynności sporządzany jest produktów, a dokonane na tym etapie czynności komornicze można zaskarżyć w terminie dwóch tygodni od ich ukończenia;

- obwieszczenie o licytacji – kolejnym etapem egzekucji jest wyznaczenie terminu licytacji i obwieszczenie tej informacji publicznie. Termin licytacji nie może być wcześniejszy niż dwa tygodnie po wykonaniu opisu i oszacowania nieruchomości (czas na złożenie zażalenia przez strony postępowania). W obwieszczeniu o licytacji muszą być umieszczone podstawowe informacje dotyczące nieruchomości, dane dłużnika, czas i miejsce licytacji, suma oszacowania oraz cena wywoławcza. Obwieszczenie otrzymują wszyscy uczestnicy postępowania. Doręczane jest także organom gminy, właściwemu urzędowi skarbowemu oraz organom ubezpieczeń społecznych (organy te muszą najpóźniej do dnia licytacji zgłosić zestawienie podatków i danin publicznych, które są im należne od dłużnika);

- licytacja i przybicie – najpóźniej do dnia poprzedzającego licytację osoby zainteresowane kupnem nieruchomości są zobowiązane do uiszczenia rękojmi w wysokości 1/10 sumy oszacowania nieruchomości. Najniższa kwota, za jaką można kupić nieruchomość na pierwszej licytacji wynosi ¾ sumy oszacowania.  W drugim terminie licytacji, o ile pierwsza nie dojdzie do skutku, cena wywoławcza to 2/3 sumy oszacowania (wysokość ceny wywoławczej). Licytacja nieruchomości jest publiczna. Odbywa się pod nadzorem sędziego. Postąpienie w licytacji nie może być mniejsze niż 1% ceny wywołania w zaokrągleniu wzwyż do pełnych złotych. Po uzyskaniu najwyższej ceny następuje przybicie – sędzia wydaje postanowienie, co do przybicia na rzecz licytanta, który wylicytował najwyższą cenę.

Kolejne czynności, już po spłacie kwoty wylicytowanej przez licytanta, polegają na określeniu, jaki procent długów zostanie pokryty z tej kwoty i ustalana jest kolejność spłat poszczególnych wierzycieli.

autor: Iwona Czyżykowska

Udostepnij:

Przed budową

Budowa

Instalacje

Wnętrza

Ogród i otoczenie

Maszyny i narzędzia

Obsługa budynków

Prawo i finanse

Logistyka

Szukasz inspiracji, porad lub ciekawostek ze świata budowlanego?

Zapisz sie do newslettera i bądź na bieżąco!